Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 28 september 2009

Herman

Hetta
Härlig
Hälsa
Hav
Herman

Hennes farfar heter Herman. Hon, hennes syster och bror älskar sin farfar. Han har ett väldigt speciellt skratt, som lockar syskonen att i sin tur brista ut i ett hysteriskt fnitter. Det börjar någonstans långt ner, inne i magen. Hon tycker att det låter som hela hans mage hissnar, som sen sprider sig upp i halsen, han liksom skrockar med stängd mun. Magen hoppar. Till slut kommer skrattet ut genom munnen och hon tycker det låter så härligt.

Ibland tar farfar Herman en paus i lantbrukandet och kommer in i köket och dricker kaffe. Då lägger han sig på köksgolvet och vi får hoppa på hans mage. Vi tycker det är jättekul, eftersom magen är ganska stor och det är lätt att ramla av.

Då och då får vi följa med honom ut på åkrarna när han hässjar hö. Han slänger upp höet på dragkärran. Sen hjälper han oss upp och vi sitter mitt i det höga hölasset och åker med tillbaka till gården. Till ladan där höet ska förvaras. Det känns lite farligt och spännande, vi får balansera och försöka hålla i oss för att inte trilla av.

En gång kommer han farandes in med dunder och brak. Håret står på ända, kinderna är röda och hans händer är helt blodiga. "Vad är det som har hänt??" "Tjuren anföll!!" Han hade lyckats övermanna tjuren och klarar sig trots allt bra efter omständigheterna. Vad vi syskon beundrar vår farfar!

2 kommentarer:

  1. EN gång i tiden bodde jag på ett sådant stället där min morbror Leif, som var just som farfar i din test i lilla idyll fanns det många tanter och farbröder tant anna, tant iva, farbror sten, helge, din text lyckades fånga fina minnen i mig.

    SvaraRadera
  2. vilka minnen jag får av din text:
    Jag kommer från en bondgård i Hälsingland.

    SvaraRadera