Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

onsdag 28 oktober 2009

Var det ett monster?

Hon vaknar abrupt. Vad var det? Vilket kraftigt dån! Känner rädslan i hela kroppen. Kallsvetten sitter i hårfästet, hon drar med händerna genom håret. Händerna blir fuktiga.

Men... vad var det för ljud under sängen?! Hon vet att hon måste titta, vågar hon?
Hon måste! Kan inte ligga här under täcket. Som om täcket är en grotta hon kan gömma sig i!

Hon böjer sig ner för att titta under sängen, försiktigt... försiktigt. Vad ska hon få syn på, bereder sig på vad som helst.

Hennes ögon spärras upp, munnen blir till ett O.

"Vad gör du här!?"

"Jag... vet inte", svarar han och ler lite försiktigt. "Jag drömde... att en svartklädd man med svart mask över huvudet tog sig ner från taket... via vår skorsten. Det bara brakade till när han kastade sig ner. Jag vräkte mig ner under sängen utan att tänka."

"Men... jag hörde också ett fasligt oväsen. Vad konstigt. Vad kan det ha varit? Tur i alla fall att du inte var ett monster under sängen", säger hon och ler mot sin man.

De kliver upp bägge två, han upp från golvet, hon från sängen. Ute i matsalen, får de omgående syn på en hög med glas och bråte under tavelväggen.

Den stora, enormt tunga, inglasade tavlan hade ramlat ner från sin plats på väggen. Dråsat ner i golvet.

6 kommentarer:

  1. Sådana män ställer oss andra riktiga män i dålig dager. Jag hade naturligtvis stigit upp och genom en klok analys av läget geast gått för att se vad som orsakade alltihop. Kanske, om det varit mitt på dagen. Bra skrivet, men hur fick han plats under sängen?

    SvaraRadera
  2. Rolig berättelse, det är inte alla män som är "räddaren i nöden".

    SvaraRadera
  3. Mannen kastade sig under sängen utan att tänka, hade han tänkt så hade det förmodligen inte varit en dröm utan verklighet. Då tycker jag det hade varit befogat med att kasta sig under sängen om det kommit en svartmaskerad man fallande från taket. Vi män är rationella och handlar först och tänker sen, detta vara bara ett bevis i den riktningen.
    Kul berättelse, jag undrar bara vad var det för motiv på tavlan?

    SvaraRadera
  4. Bra bra, hur gick de för tavlan?

    SvaraRadera
  5. vilken tur att jag har en säng utan krypin fast jag hoppas innerligt att jag hade fått plats innan min make för skulle han legat där jag då skulle jag med gjort det för då är det illa/ Malix oki då kanske vi ses i flanda nångång då

    SvaraRadera
  6. Det händer mycket underligt nattetid i de svenska hemmen ;)
    Sånt här är jätteroligt att skratta åt i efterhand. Jag gillar hur du beskriver rädslan som kallsvett i hårfästet - så är det ju.

    SvaraRadera