Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

torsdag 19 november 2009

Det känns klibbigt

I Iran blir en flicka enligt sharialagen ansvarig för sin brottsliga handlingar från det att hon är åtta år och nio månader. En pojke blir ansvarig vid fjorton år och sju månader.

I Iran döms barn till döden, men den iranska regimen säger att de väntar med att avrätta de till de fyller aderton år.

Nyligen hängdes en man på torget i en stad i Iran. Protester hördes. Det beslutades då att offentliga avrättningar bara får ske baserat på sociala nödvändigheter.

Jag tappar ibland tron på människans inneboende godhet.

Jag känner mig äckligt klibbig, får ett starkt behov av att skrubba mig oklibbig. Vill tvaga mig ren.

Bli tvättad ren från allt släktskap med de människor som tar sig rätten att se på sina medmänniskor på ett sådant sätt.

7 kommentarer:

  1. det är synd om människorna var det någon som sa. Jo så är det. Vi mera visa vårt avstånd till regimer förtryckare...... mänskliga rättigheter är inget självklart tyvärr..... bara för vissa. bra ämne du tog upp finns många sådana saker som är det är så tyst om

    SvaraRadera
  2. Många gånger jag haft dom tankarna som du har.

    SvaraRadera
  3. Det är värt att ta upp det här igen, igen och igen. Och igen.

    SvaraRadera
  4. Håller med. Flera hundra avrättningar om året gör de. Men andra länder som utger sig för att vara demokratier avrättar också sina medborgare. Inte en enda undersökning visar på att avrättningar skulle ha någon som helst avskräckande effekt, vilket ofta är det argument man får höra.

    SvaraRadera
  5. Mycket intressant, tunga ord, koncentrerade, kärnfulla.

    SvaraRadera
  6. Tänkvärda och tunga ord. För mej har det lett till att jag undviker att överhuvudtaget ta in dylik information, fegt men nödvändigt för att orka.

    SvaraRadera
  7. Håller med dig! Man undrar vad som driver människor till sådant här. Känner mig klibbig av att bara läsa det! Ett viktigt ämne att belysa!

    SvaraRadera