Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

onsdag 4 november 2009

Det slår gnistor (som ett fyrverkeri)

"Jag har så svårt att acceptera att jag inte längre har den position jag hade förut, säger han. Att inte längre vara den självklara medelpunkten och ledaren i gruppen."

Det slår gnistor om henne:

"Position!?
Självklar!?
Ska jag tycka synd om dig!?
Jag då?!
Hur är min position?
Har jag någonsin haft någon POSITION?!
Som du uttrycker dig.
Är det kanske något manligt?
Som ni tar för självklart att ni ska ha?
Annars är det något fel.
Du får nog vänja dig!
Det har vi kvinnor fått göra!"

Hon hör hur bitter och självömkande hon låter, men hon kan inte låta bli.

3 kommentarer:

  1. Tycker det var en bra tolkning av dagens ämne. Ett traditionellt fyrverkeri kan man kanske säja. Tyvärr en dålig tradition men vad är det man brukar säja traditioner är till för att brytas.

    SvaraRadera
  2. lät väl som du förstått väldigt bra o som vanligt så målande.

    SvaraRadera
  3. jag gillade din tolkning själv orkade jag inget skrivpuffande idag bara läser idag

    SvaraRadera