Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 29 mars 2010

Automatik i livet

Vad innebär begreppet verklighet? För mig är det allt jag känner, lever i, det jag vet. Är din verklighet densamma som min verklighet? Finns det en enda sanningens existens? Min livsfilosofi gör kanske mitt liv annorlunda än ditt.

Min världsåskådning ger mig kraft och harmoni. Nu. Jag har under lång tid sökt försoning, länge fåfängt letat efter meningen, försökt fånga det rätta, det sanna. Letat överallt efter den svindlande lyckan, efter det sköna ljuset, efter den oändligt klart flytande smidigheten. Nu inser jag äntligen.

Den evigt kristallgnistrande saligheten finns inte. Det finns ingen tanke. Förstår du det? Du får ingen automatisk befrielse. Friheten har ett pris. När du söker styrka och oberoende i ditt liv är okunskap och okunnighet dina motståndare. Du måste inse att livsglädjen gång på gång på nytt måste erövras.

6 kommentarer:

  1. Är det inte lite underligt att nästan alla kvinnor har dille på att köpa alla dessa böcker som kommer ut om livets mening. Det är sällan en kille har samma intresse av det.
    Är det för att vi kvinnor tänker för mycket?
    Jag tror inte på att söka varken lycka eller karl. Det är bara att leva i nuet och göra det man känner får en att må bra. Och som du säger olika människor ser på lycka på olika sätt.
    För mig t.ex är lycka att bara leva. Eller ligga ute på gräsmattan och titta på molnen som passerar uppe i det blå. Eller se mina barn le. Som sagt...lite beror det ju på vad man varit med om i livet.
    Bra text förresten

    SvaraRadera
  2. Fundersamt, personligt och insiktsfullt.

    SvaraRadera
  3. Nej, jag tror inte heller att det finns en tanke bakom alltings varande. Tanken är min och hur jag använder den avgör hur jag ser på världen och livet. Livsglädjen måste ständigt erövras, den formuleringen gillar jag. Kan man se det fantastiska i en liten blåsippa som sträcker sig mot vårsolen eller vara nöjd med en dag när man inte producerat något utan bara skrattat med sina vänner tror jag det räcker. Ett liv rymmer plus och minus, upp och ner, kallt och varmt...ja alla ytterligheter. Det är inte lätt att leva i nuet, men lyckas man med det tror jag mycket är vunnet. Och egentligen, är det inte lättare att leta efter saligheten i nästa ögonblick än att söka den för resten av sitt liv? Eh, nu blev det en hel utläggning här :) Ta det som att jag engageras av det du skriver!

    SvaraRadera
  4. Tåls att läsas många gånger.

    SvaraRadera