Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

fredag 5 mars 2010

Kultur

Det är mitt i natten. Tasso sover. Vaknar av en rörelse i rummet, hon är inte ensam. Mörkret omsluter henne, hon ser inget. Känner stadiga händer med hårda fingrar tar tag i hennes armar under det röda lapptäcket, någon tar ett fast tag runt vänster och höger överarm. Hon dras upp hur sängen, fingrar borrar sig in, nyper åt.

Tasso känner igen dem. Det är grannens båda söner, Axra och Lemme. Vad gör de? De lyfter henne på starka armar, ut i den fuktigt kylslagna nattluften. Hon huttrar, fryser, ser skyar av stjärnformationer lyser på natthimlen. Hon bärs in i brödernas hus.

Förs till deras gemensamma sovrum. Rummet är kalt. Det enkla möblemanget består av två sängar som står vinkelrätt med sänggavlarna mot varandra. Inget mer. Axra och Lemme lägger henne på Axras säng, han placerar sig bredvid. Tasso vågar inte röra sig. Hon trycker kroppen in mot väggen så långt det går, söker fruktlöst trygghet i den storblommiga tapeten. Stirrar med stela torra ögon. Timme efter timme.

"Nu är du min fästmö,", säger Axra på morgonen. "Du har sovit i min säng i natt, det betyder att du är min."

"Vad menar du?", viskar hon.

"Jag menar att vi är ett par. Snart gifter vi oss."

6 kommentarer:

  1. Gillar ditt tempo, försöker själv skriva så ibland.
    Jag blir nyfiken på vilken åldersgrupp personerna befinner sig i. Vart befinner vi oss geografiskt i denna berättelse, som jag ser det i en primitiv kultur.

    SvaraRadera
  2. Wow! Detta var verkligen BRA!!! Och annorlunda:) Kram!

    SvaraRadera
  3. Brr, vilken rysare. Tänk vad olika kulturer det finns. Jättebra skrivet, det gav mig ståpäls

    SvaraRadera
  4. @ Öppet spår: Tasso är säkerligen i nedre tonåren, medan Axra är lite äldre. Och geografiskt befinner vi oss i Kaukasien, men jag har läst att den här typen av "bride kidnapping" finns även i andra delar av världen och har funnits tidigare lite överallt.

    SvaraRadera
  5. Jag var inne på ännu mörkare spår ett tag, jag är glad att du valde bara kidnappning... :)
    Mycket bra, medryckande och känsloskapande!

    SvaraRadera
  6. Gillar. Stämning, vara-där-känsla.

    SvaraRadera