Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

onsdag 13 juli 2011

Glassen som smälte

Glassen smälte för tidigt. Eller. Om jag ska säga som det var så glömde jag bort den. Min favorit är annars halvsmält vaniljglass gjord på fet grädde och riktig vaniljstång. Bland det tråkigaste jag vet, är de gånger jag blivit serverad stenhård glass. Jag försöker sticka skeden i glassen, men den är som cement, omöjlig att tränga igenom. Tålamodet att vänta på tining sinar omgående, vilket innebär att jag tar i med skeden så att det gör ont i handen, för att få loss en bit glass. Jag sticker in den i munnen och tuggar försiktigt med öppen mun och isande tänder. Smaken på en för kall glass är obefintlig. Allt som är kallt smakar mindre än det som är varmt eller rumstempererat. Har ni tänkt på det?

Jag skulle åka direkt hem och glasspaketet, som låg i en glasspåse, hade jag lagt i min stora handväska. Tillsammans med alla nödvändiga attiraljer som kvinnor har i sina väskor. Där låg paketet. Allt, allt, inklusive väskans alla minsta prång, var insmort i hallon- och blåbärsglass. Det mesta gick att tvätta bort, men kan jag fortfarande skönja mörka fläckar på min plånbok i ljusbrunt svinläder och den halmfärgade sminkväskan har rosaröda bulligt molnformade märken.

7 kommentarer:

  1. Direkt från verkligheten? Lider med dig isåfall. :9

    SvaraRadera
  2. Oj...nej... synd på gladd och väska.

    SvaraRadera
  3. ...glass menar jag givetvis... ursäkta!

    SvaraRadera
  4. Håller med dig om glassen. Den ska var mjuk och gräddig. Tråkigt med väskan. De ska helst inte vara gräddiga. Om det nu var på riktigt...

    SvaraRadera
  5. Hur tråkigt det än var med väskan så är det ändå känslan av att vara sugen på glass som dröjer sig kvar. Det måste bli en skål ikväll... Lite halvsmält, gärna ihoprörd med vispgrädde är min favorit.

    SvaraRadera
  6. Hmmm...ytterligare en anledning att inte ha manbag :-)...mobiltelefon och filmjölk är inte heller en bra kombination kan jag meddela...texten känns autentisk...nästan som manus för en enmansföreställning..

    SvaraRadera
  7. Ja glass ska vara mjuk och gräddig! Men för sjutton du kan ju inte ha den i handväskan!!

    SvaraRadera