Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 12 december 2011

Symmetri

Min mamma var tillskärerska och tillika damskräddare. Hon sydde alltid mina och mina syskons kläder. När jag på försommaren år 1965 skulle gå ut andra läsåret och min syster femte, sydde hon korta mörkblå bomullsklänningar med breda nedsydda veck och vit sjömanskrage till oss flickor. Klänningen hade stora runda klädda knappar i samma tyg. Kjolarna vippade så käckt när vi i armkrok gick iväg till skolan.

Min bror, som då var fem år, fick förstås en sjömanskostym i samma stil. Byxorna var hellånga och hade pressveck. Så söt han var. Iklädd den lilla kostymen såg han ut som en sjöman i miniatyr. På hans vitblonda lockar placerade mamma en båtmössa som hade påsydda guldstjärnor på ena sidan. Jag sitter ofta och tittar på fotot, som pappa tog av oss och nostalgiska tårar fuktar alltid mina ögonvrår.

Jag erinrar mig ett av mammas skämt, hon skojade ofta och skrattade mycket. Kanske var det internt i skräddarbranschen. Eller är det någon som hört det förut?

Symmetri – symetrå

4 kommentarer:

  1. Min pappa jobbade också med skrädderi men jag har aldrig hört det uttrycket.

    SvaraRadera
  2. Jag känner inte igen det, men vitsigt var det.

    SvaraRadera
  3. Ser också fotot tack vare din superba gestaltning.
    Min mamma var inte sömmerska, men var och är duktig på att sy. Jag pekade bara i katalogen på plagget jag ville ha, och hon gjorde en perfekt kopia. Idag saknar jag det där.

    SvaraRadera
  4. Ljuvlig text. Gillar jättemycket.

    SvaraRadera