Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 4 september 2012

Händer


Huden var en aning gulbrun, en dragning åt matt guld. Fingrarna såg starka ut. Inte grova, utan snarare orubbligt seniga. Det var fingrar som inte drog sig för fysiskt krävande arbete, fingrar som klarade det mesta i hantverksväg.
Naglarna fångade speciellt mitt intresse, trots frånvaron av manikyr. De var fulländade, perfekt proportionerligt fyrkantiga och kort och rakt avklippta.
Jag önskade att jag kunde sitta för evigt och titta på min morfars händer.

5 kommentarer:

  1. Fint. Händerna säger mycket om människor.

    SvaraRadera
  2. Vilken kärleksförklaring. Kul att se dig här igen. Tänkte på dig förut idag.

    SvaraRadera
  3. Du är verkligt bra på att skildra barnperspektiv. Kul att se dig tillbaka!

    SvaraRadera
  4. Särskilt gamlas händer är fascinerande. När man tänker på vad de varit med om. Kul att du är tillbaka.

    SvaraRadera