Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

onsdag 28 januari 2015

Svett


Fortsättning från gårdagens text 2015-01-27:

Något blött slingrade sig från håret, ner över pannan, via näsan, ner på överläppen. Jag stack ut tungan och slickade. Det smakade salt. En oljig blandning av svett och regnvatten.

”Resa bort? Men det går ju inte.”

”Jag struntar i vad du menar går eller inte går”, sa jag och drog bort en blöt hårtest ur pannan.

Jag satte mig på sängen och tittade ner på mina en gång vita gympadojor. Nu flammigt gråbruna. Det skulle bli svårt att få bort smörjan helt. Antagligen skulle det bli en färgskiftning kvar. Kanske kunde lägga dem i Klorin. Nu, innan de torkade.

”Du kan inte bara utebli.”

”Jo, faktiskt.”

”Du skojar.”

”Nej.”

”Du får inget betyg. Bara så du vet.”

Hans röst hade antagit en bitande vass ton som snärtade till i mitt öra. Med ens kändes det alldeles för intimt att höra hans stämma så nära intill mig. Jag äcklades, gjorde en grimas och ändrade till högtalaren.

”Det är tjänstefel.”

Orden ekade ut i rummet.

”Du ska veta att jag kan anmäla dig”, sa jag.

”Ska det vara ett hot?”

”Ja.”

”Du, vi kan väl ses först i alla fall? Du?”

7 kommentarer: