Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

onsdag 4 februari 2015

En komplimang


Fortsättning från 3 februari:

 
Hon ställde sig vid köksbänken med ryggen mot honom.
”Vill du ha kaffe?”, sa hon utan att vända sig om.
”Varför inte? Du är vacker, vet du det? På en skala från 1 till 10 skulle din stjärt få mer än 10 poäng, om det gick.”
”Ska det föreställa en komplimang?”
Hon svängde runt. Han hade satt sig på en av köksstolarna. Med armbågarna på bordet vilade han hakan i handflatorna. Hans blå ögon plirade upp mot henne, men hon såg tydligt allvaret bakom blänket.
”Du borde ta det som en sådan. Kvinnor gillar smicker.”
Det gick inte längre. Hon kunde inte hålla tillbaka. Hennes bägge händer flög upp i luften. Kaffemuggen hon höll i handen flög iväg i en båge, touchade hans kind och med en skräll dunsade den ner på linoleumgolvet. Hon såg att örat på muggen gick av i kraschen.
”Du, jag kan anmäla dig. Du är min chef. Jag är i beroendeställning till dig.”
Rösten darrade en aning, men var samtidigt skarp och genomträngande.
”Är du inte klok? Tänk om den hade träffat mig på riktigt?”
Han lät läpparna formas till en grimas som han antagligen trodde såg ut som ett förlåtande leende. Muggen fick ligga kvar där den hamnat. Hon tänkte inte ta upp den. Det skulle inte bli något kaffe.
”Inget hände."
"Nej, nej. Det var tur för dig."
"Det du har gjort mot mig är mycket värre, det är olagligt."
”Och det vet du förstås?"
Nu satte han sig upprätt och bligade på henne. Charmen var borta. Han reste sig upp.
”Vågar du ta risken att jag anmäler?", sa hon.
Han tog ett steg mot henne och placerade högra handen runt hennes arm. Hon ruskade armen för att komma loss, men han höll henne i ett fast grepp. Han klämde hårt. Fingertopparna pressades in i hennes hull.
 
 

 

8 kommentarer:

  1. Tummen upp för både texten och hennes handlande. Och för att du fick in en båge utan att det lät krystat.

    SvaraRadera
  2. Du bygger upp en bra spänning i texten! Vad kommer hända? Hur elak är den här mannen egentligen? Bra skrivet!

    SvaraRadera
  3. Bra och spännande skrivet! Jag hoppas det kommer en fortsättning

    SvaraRadera
  4. Jag bara väntar på fortsättningen.

    SvaraRadera
  5. Hmm verkar toucha mina puffar lite, men på ett annat sätt...? fortsättning vill jag gärna ha!!!

    SvaraRadera
  6. Bra detaljer i berättelsen!

    SvaraRadera
  7. Jag gillar att kunna läsa flera i rad, men insåg att Grönt inte passade in. :) Jag drog en egen parallell till Ann Rosmans "Havskatten" som jag precis avslutat, på tal om en man som utnyttjar sin yrkesposition. Ethel Byggare bygger upp bra. Hedström som inte stänger fönster. Härlig instickare. :) Vil ha fortsättning. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, jag gjorde en liten avstickare där med Grönt :-). Aha tack för lästipset, den ska upp på listan. Fortsättning kommer (nog). Kram från Ethel

      Radera