Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

torsdag 10 december 2015

Besked, tack.


"Jag vill ha besked", säger du.
Antagligen ser jag förvirrad ut eftersom du med hög röst utbrister:

"En förklaring, tack."

Utan att svara vänder jag blicken mot sovrumsfönstret. I hyreshuset mitt emot ser jag att det står adventsljusstakar i varenda fönster. Jag räknar till tjugofyra stycken. Alla lyser trots att det är mitt på dagen. Jag undrar varför ingen har adventsstjärna.

"Jag har inget besked att komma med", säger jag. "Varför har ingen adventsstjärnor längre?", fortsätter jag.

"Vad?! Det skiter väl jag i", säger du och tar några långa kliv fram till fönstret och kikar ut.

"Det har du fan mig rätt i."

"Där ser du."

7 kommentarer:

  1. Bra! Hängande stjärnor kan jag förstå att man undviker. Det ska klättras i gardinstänger och allt möjligt, men de där stjärnorna som står på en lampfot har sina praktiska fördelar.

    SvaraRadera
  2. Fattar inte riktigt vad adventsstjärnorna har med beskedet att göra men jag är lite trög idag.

    SvaraRadera
  3. Härligt skrivet..
    Trevlig lördag till dig.

    Hejsvejs

    SvaraRadera