Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 16 maj 2016

Bosses bloggtävling om Norge

Trots att jag bor i Göteborg har jag faktiskt bara besökt Norge tre gånger under hela mitt liv. Ingen av gångerna har jag tyvärr foton från. Så jag fick tänka i andra banor.

Den norska låt som jag genast tänkte på var Mitt sommarlov med Anita Hegerland.

 
Sen en bok av en norsk författare. Får bli Karin Fossum eftersom den låg så bra till i bokhyllan (jag har inte läst den än):

 
 
Mina fem foton kommer nu:
 
Norges bidrag i ESC kom inte till final. Jag tyckte lite synd om Norge här. Låten var inte alls dum.

 
 
Tidigare fanns Norska Sjömanskyrkan i Göteborg, men den har stängts igen. Huset står kvar men här ligger nu Norges Hus istället. När det fortfarande var en kyrka, för kanske 6-7 år sen, var jag där på konsert och åt norsk buffé efteråt. Vi var inbjudna eftersom Kjell var kollega med den manlige prästen (som förstås var från Norge). Kjell är inte präst utan han jobbade på den tiden som ekonomichef på samma församling som Egil under några år.




Det lustiga med följande två foton är att gatorna korsar varandra. Jag menar, vilken ska man välja om man vill komma till Norge? Norska gatan eller Oslogatan? Jag tänker mig här att de här två fotona räknas som ett.



 
 
Sen har vi Clarion Post Hotell som ägs av en norsk gutt som heter Peter Stordalen. Fint att någon tar hand om den stora fina byggnaden, renoverar den och låter den leva vidare. Fast nu som hotell och restaurang bl.a.
 
 
 
 
Här har vi till slut en författarkollega, Tora F Greve. Hon skriver i genren Steampunk. Det ni! På bilden håller hon en av sina böcker. Vi råkar på varandra ibland på sociala media som rör skrivande och vi är med i samma skrivargrupp på nätet som heter Skrivkontakt 2016.
 
 

4 kommentarer:

  1. Den unga tjejen var jag kär i en sommar för mycket länge sedan. Flera år senare blev hon ett par med min idol Mike Oldfield. Tack vare ditt bidrag blev jag sittande med YouTube klipp. Vad häftigt. Anita sjöng "Moonlight Shadow" med Mike. Riktigt bra. Lät som originalet.
    Karins bok läste jag förra året. En typisk Fossumbok.
    Det såg väldigt likt ut gamla posthuset. Snällt att ordet POST fick ingå.
    Domaren tycker det smartare att låta de två gatunamnen få bli två bilder som de är i inlägget. :) för han hostar om att det står 2014 på nedersta bilden. Vad är Steampunk för genre. Inget som jag läser dagligen. :)
    Det var glest med nordiska bidrag i finalen. Jag följde inte kvaldagarna så jag vet inte vad jag missade då. Men Norge borde alltid ha en direktplats. De får ställa upp med olja. Ingen förutom vinnarlandet ska ha en direktplats till nästa gång, anser jag. Det är inte pengar som ska styra överallt.
    Kram Bosse
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  2. Med Mike Oldfield? Oj! Jag gillade också honom. Ska kolla "Moonlight...". Har jag nog inte hört.

    Jag kan inte Steampunk alls, men jag vet att det är en sorts Science fiction.

    Håller med om att enbart vinnaren i ESC borde ha direktplats.

    Tack för domarens hostning ;-)! (gjorde ett misstag där)
    Kram från Ethel

    SvaraRadera
  3. Vilken trevlig och lite friare tolkning av Bosses tävling! Det gillas :D

    SvaraRadera