Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 19 september 2016

B&B


Dagens utmaning passade mig bra. Hade planer på att skriva vidare på mitt manus där min HK börjar jobba på ett B&B i England. Blev en bra start på det kapitlet:


Bild från: Bild från  https://www.flickr.com/photos/91138783@N03/23976996063/


"Köket", sa Margaret och klev över tröskeln. "Här kommer du förstås att tillbringa en hel del tid."
Jag stod kvar i dörröppningen och lät blicken vandra över det minimala utrymmet. Dagens frågeställning var hur man klarade att uträtta något här utan att dra ner saker på golvet, tänkte jag. Eller göra sig illa på alla utstående vassa kanter. All inredning såg ut att stå löst och lite på sniskan. Som om någon burit in köksmaskiner och möbler, slumpmässigt och helt enkelt dumpat dem här och där. Tvättmaskinen, exempelvis, stod placerad mitt på golvet och spisen stod inklämd i ett mörkt hörn.
"Trångt", sa jag. "Två personer härinne och det är en för mycket."
Jag menade det jag sa, allvarligt, men försökte mildra orden genom att prata i en hurtig ton. Hon tittade på mig. Först utan att säga något. Trots att det antagligen bara varade under några sekunder var det obekvämt, gjorde mig nervös och det klibbade av svett under armarna.
"Säger du det? Men du, det kan bli din första arbetsuppgift. Om du känner så. Att ordna upp här. Jag menar, det är ju du som kommer att vara här mest."

5 kommentarer:

  1. Fint skildrat, jag vill läsa mer om din HK som ska jobba i det köket. Det blir en utmaning att reda upp där. Undrar om Margaret var illvillig när hon beordrade HK att få i ordning där, eller om hon bara tyckte att det var en bra idé ...

    SvaraRadera
  2. Tack Stanna här. Jag tror att Margaret helt enkelt tyckte att det var en bra idé (kanske en aningens aning av ironi fanns där också), men hon är i grunden en snäll människa.

    SvaraRadera
  3. Hur många gånger har jag sagt att jag gillar det du skriver :-)
    Alltså vad du fick till detta levande bra ... du är en fena på detta!
    Vad håller du på med för projekt som jag har missat?
    /kram <3

    SvaraRadera
  4. Ps Kom in och tävla nu och ta dina vänner med dig till min blogg

    SvaraRadera
  5. Tack Ljusletaren! Bara kul att du läser!

    Ska kolla din blogg!

    SvaraRadera