Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 6 september 2016

Kulturkollos veckoutmaning om favorittant


Det här är min favorittant:


Hon var min farfars brors fru :-). Hon är död nu sen många år. Jag tänker ofta på tant Elsa. Farfar och hans bror drev ett lantbruk tillsammans och delade på ett stort tvåfamiljshus. När min syster och jag hälsade på farfar tillbringade vi gärna mycket tid inne hos tant Elsa i hennes kök. Hon hade alltid en schal om håret, hårt åtdragen runt huvudet och med en knut i nacken. Tant Elsa var djupt troende, men alltid glad ändå. Jag skriver så, glad ändå, eftersom det var så jag tänkte som liten flicka. Att om man var religiös och medlem i Baptistkyrkan, så var man alltid allvarlig och log sällan. Men inte Tant Elsa. Hon skämtade hela tiden och skrattade hest. Hon satt aldrig ner. Alltid var hon i arbete. Med bakning av matbröd eller kanelbullar, matlagning, diskning, fönsterputsning, ge katten mat t.ex.

En gång många år senare, när hon var änka, var jag och min syster i hennes lilla lägenhet inne i stan och drack kaffe. Tant Elsa bad mig att ta ut kanelbullarna hon bakat, från kylen. Jag gjorde det och tyckte att det luktade lite underligt om bakverken. Tänkte inte vidare på det just då. När vi sen satte tänderna i bullarna spred sig en genomträngande smak av dill i gommen. Alla såg först förvånade ut. Sen brast vi ut i gapskratt och slukade de förunderligt smakande kanelbullarna. Jag tänkte att de nog måste ha legat i kylen ganska länge. Kanske ett betydelselöst minne, men för mig ger tanken på besöket hos tant Elsa varma känslor i magen.

 

9 kommentarer:

  1. Minnen man vårdar är väl aldrig betydelselösa! Verkar ha varit en tant med humor. :-) Tur du har haft som fått ha en sådan dam i ditt liv.

    SvaraRadera
  2. Tant Elsa var nog en härlig kvinna. Och det är faktiskt så att det ibland är små, små detaljer som man minns från sin barndom eller av andra människor. Dessa små minnen ska man absolut inte förringa.

    SvaraRadera
  3. Fina minnen! Önskar att alla barn fick umgås med äldre människor :)

    SvaraRadera
  4. Känner igen det där med "tanter" som aldrig sitter still.

    SvaraRadera
  5. Javisst Boklysten! Säkert har vi många exempel.

    SvaraRadera
  6. Ja, vad är det med tanter som inte kan sitta still egentligen? Min farmor var en, min mormor var en och min mamma börjar bli en. Full fart hela tiden medan jag själv på 34 är alldeles för förtjust att slänga upp benen i soffan... ;)

    Fin berättelse om din tant Elsa! <3

    SvaraRadera