Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 25 oktober 2016

Ankomsten


Tyngden från ryggsäcken Leif precis placerat på ryggen och den tryckande hettan gjorde att han tog ett snedsteg och höll på att ramla över landgångens rangliga ledstång. I förvirring ropade han till,  rätade på sig och tog ett fokuserat sikte på kajen några få steg bort. En man i svart uniform med mässingsblänkande knappar som stod och betraktade alla passagerares ilandstigningar, stirrade på honom med mungipor som pekade neråt. Leif gick sakta förbi, tittade inte bakåt men kunde känna mannens blickar i nacken.
Svettstrilar kittlade sig neråt, längs med ryggkotorna. Han drog kepsen längre ner över pannan och rättade till sina metallbågade runda solglasögon. Skugga. Han längtade efter skugga. Och en kall öl. En mörk gränd med låga vitrappade byggnader på var sida låg framför honom. Det var helt tyst. Inte en enda människa befann sig ute. Var höll alla hus? En rörelse. En man uppenbarade sig. Han ställde sig bredbent i den dunkla öppningen. Mannen var mörk i hyn, var klädd i en fotsid beige kreation och hade en liten vit kalott på huvudet.

9 kommentarer:

  1. Jag kan verkligen se Leif när har går av båten och sedan fortsätter in i gränden...

    SvaraRadera
  2. Hur ska det gå för Leif..? Man bara undrar! Snyggt!

    SvaraRadera
  3. Siesta? Undrar var han hamnat någonstans.

    SvaraRadera
  4. Hej Ethel. Vad kul att du vill köpa min bok. Prova med Bokus, där kan man få fri frakt mot längre leveranstid eller be bokhandeln ta hem den.

    SvaraRadera
  5. Man kan riktigt känna hettan. Vem är mannen?! Bra!

    SvaraRadera
  6. Leif är en karaktär i mitt manus jag tampas med just nu. Året är 1973 när han liftar till Marocko. Tack för respons!

    SvaraRadera
  7. Spännande ... varma applåder till dig/ kram

    SvaraRadera