Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 28 mars 2017

Veckans utmaning på Kulturkollo: Min bästa plats i Sydsverige


Jag hakar på dig, Ulrica, det om giftermål.

Min bästa plats i Skåne, som för så många andra, är Österlen. Min man är från Lund och Vitaby ursprungligen och eftersom vi till vardags bor i Göteborg bestämde vi att skulle ha vårt bröllop i hans hemtrakter. Den våren, 2004, när vi åkte ner till Vitaby kyrka för att rekognoscera och träffa prästen, är förutom bröllopsfesten ett väldigt speciellt minne. Den kvinnliga prästen var mycket öppen för hur vi ville att alla formaliteter skulle formuleras och sägas.

Vi vigdes 28 augusti 2004 i Vitaby kyrka. Solen sken och himlen var blå. Lite sent-augusti-svalt i luften. I Vitaby kyrka kommer man av någon anledning inte in bakifrån utan från sidan. Det kändes en aning lustigt att se alla ansikten som vändes mot oss när vi vandrade fram och sen svängde vänster mot altaret och prästen. Jag vet att jag glömde att hålla upp min fina blomsteruppsättning. Istället höll jag den som om jag hade en kasse i handen. Sånt som händer ... Efter giftermålet bussades alla gästerna till Brösarps Gästgiveri där middagen intogs. Förstås med riktig och levande orkester, lekar med många skratt och härliga tal.

 
 Foto från Wikipedia
 
 

14 kommentarer:

  1. Så roligt att du också delar med dig av att bröllopsminne. Vilken söt kyrka. Och Brösarps Gästgiveri är ju en klassisk Skånsk plats.

    SvaraRadera
  2. Jag har nog faktiskt bara varit en enda vända på Österlen och det var väldigt längesedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan rekommenderas, fast inte om man har tänkt sig att bada i havet. Det är iskallt :-).

      Radera
  3. där finns många små fina kyrkor i trakten

    SvaraRadera
  4. Österlen är fint tillbringade en sommar i Ystad med omnejd.

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker kyrka. Låter som ett riktigt roligt bröllop.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi hade roligt! Glömmer det förstås aldrig ;-.).

      Radera
  6. Så fint! Jag har nog bara besökt Österlen vid ett tillfälle för längesedan ... Säkert 18 år sedan nu, men jag tänker ofta att jag vill tillbaka. Det får kanske bli en trip nu i sommar!

    SvaraRadera