Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 2 maj 2017

Kulturkollos veckoutmaning om orättvisor


Veckoutmaning: om orättvisa och förtryck:
 
Jag vill bidra med ett förslag:
 
Den första boken jag läste som handlade om orättvisor mot kvinnor hette Kvinnorummet av Marilyn French. En klassiker idag. Det var inte så att jag var utan kunskap tidigare. Men jag blev så himla arg. Den berörde mig djupt. Egentligen började min känsla för kvinnoförtryck i mitt eget barndomshem. Min pappa satt vid matbordet och kastade ut order om att än det ena än det andra fattades. Det irriterade mig och det var då jag började fundera. Varför reste han inte på sig och hämtade det som saknades själv? Mamma serverade frukost, lunch och middag. Städade, bäddade och tvättade och jag avlastade henne. Så var det. Mamma hade fullt upp hela tiden, morgon, middag, kväll. Alltid i full gång med att uträtta något. Pappa satt med morgontidningen eller tittade på teve. På lördagarna klippte han gräset. Ungefär.
 

10 kommentarer:

  1. Ja, det var annorlunda förr och många plan. Kvinnorna skötte hem och barn medan männen förvärvsarbetade och stod för inkomsten. Om nu inte kvinnan behövde det också för då blev det dubbelt upp.

    Själv växte jag upp i ett tämligen jämställt hem vilket var skönt men hos familjen i våningen under låg pappan i huset alltid på soffan och blev uppassad hela tiden. Knappt han kunde hämta kvällstidningen själv...

    Allt var inte bättre förr!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är benägen att påstå att det mesta var sämre, iaf för kvinnor. För kvinnor i Sverige. Jag är lite avundsjuk på dig som hade ett sådant hem. Kram

      Radera
  2. Jag tror tyvärr att det finns många hem där männen inte skulle klara av att laga middag eller sätta igång en tvättmaskin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fortfarande? Det är isf skrämmande.

      Radera
    2. Ja tyvärr, även om inte jag har det så.
      Men det är upp till oss kvinnor/mammor att i alla fall uppfostra våra söner till att hjälpa till i hemmet, så att de inte fortsätter att tro allt serveras.

      Radera
    3. Jag tänker att det bästa vore om bägge föräldrarna uppfostrade i den andan, men det kanske är en utopi?

      Radera
  3. Det var ju folkhemstankens grund. Mamma hemma och sköter markservicen och pappa jobbar någon annanstans. Då blev det en ganska sträng uppdelning. Synd att kvinnor fortfarande sköter det mesta hemma. Jag läste en artikel om att 2205 kommer vi, enligt de mått vi har idag, vara riktigt jämställda. Det är ju ett tag dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har de kvinnor som lever då, något att se fram emot ;-).

      Radera
  4. Haha, jag känner igen det lite sen barndomen!!

    SvaraRadera