Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 2 maj 2017

Och solen har sin gång


Ta en bok.
Välj en slumpmässig mening i mitten av boken.
Skriv en text baserad på meningen.
"Nej", sa jag. "Jag har bara råkat ut för en olyckshändelse." Sid 106 i Och solen har sin gång av Ernest Hemingway


Det kändes fuktigt. Jag öppnade munnen och drog med tungan över läpparna. Det smakade blod. Jag drog med fingrarna under näsan. Flåsade tungt när jag fick syn på det röda. Det dunkade intensivt i huvudet. Intuitivt förstod jag att jag måste därifrån. Det var något underligt med mitt högra ben. Jag kunde inte lyfta det, utan jag fick släpa foten utefter marken. Det gjorde helvetiskt ont i benet. En röd fläck på jeansen, i höjd med låret, blev större och större. Jag var skadad. Hur? Jag befann mig på en skogsväg, omringad av höga granar. Utan att veta var jag var. Ingenting gav mig en hint om att jag kände till platsen. I luften låg torrt damm. Som om en bil dragit iväg med hög fart alldeles nyss. Jag hostade.
Precis i samma ögonblick såg jag en man stå en bit upp i backen. Han stirrade. Så ropade han:
"Hallå! Har du gått vilse?"
"Nej", sa jag. "Jag har bara råkat ut för en olyckshändelse."
Instinkten gjorde att jag i den halvsekunden bestämde mig för att inte berätta att jag inte hade en aning om vad som hänt. Mannen som stod där uppe måste ha mött bilen som lämnat dammet efter sig.

 

4 kommentarer:

  1. Så kusligt! Hoppas på fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Så bra och spännande, vill också ha en fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Spännande. Blir det en fortsättning?

    SvaraRadera
  4. Tack alla! Kanske det kommer en forts idag ...

    SvaraRadera