Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

torsdag 11 maj 2017

Undantaget


Margareta känner sig som en avvikelse. I tjejgänget på jobbet är hon en udda figur. Tycker aldrig likadant som de andra. Hon kan inte skratta med i de andras gapflabb när Elisabeth i en lätt ironisk ton och illustra gester illustrerar hur hennes man misslyckas i sängen. Hans tillkortakommanden även i andra sammanhang. När de grälar drar han alltid kortaste strået. Elisabeth får alltid sista ordet, säger hon och strålar med ögonen. Han har inte en chans.
Margareta kan till sist inte hålla tyst. Hon hör att hon darrar en aning på rösten, men hoppas att det är bara hon själv som lägger märke till det.
"Jag tycker faktiskt inte om att du lämnar ut din man på det där sättet. Jag blir illa berörd."
"Herre gud vad du är tråkig. Du tar allt så bokstavligt. Girl talk har du väl aldrig hört talas om?"
"Jag vet bara att jag aldrig skulle kunna avslöja något så intimt om min man som du har gjort."
"Herre gud, gör som du vill."

10 kommentarer:

  1. Känner igen mig lite i Margareta. Elisabeth verkar vara en bitch

    SvaraRadera
  2. Margareta verkar vara en klok kvinna med sunda värderingar!

    SvaraRadera
  3. Modigt. Och vem känner sig inte så ibland.

    SvaraRadera
  4. Stackars karl. Tycker det var bra att Margareta vågade säga ifrån.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar folk med civilkurage ;)

    SvaraRadera
  6. Usch för dessa kvinnotyper för jag kan banne ge mig på att de finns ... och finns gott om dem också :-)

    Får ändå sitta och kryssa i olika bilder vid kommentar trots att du försökte att ändra?!?!

    /kram <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd om dig Ljusletaren ... kan tyvärr inte göra något åt det. Jag frågade ju en annan kommenterare, som sa att hon inte behövde kryssa ... skumt. Kram

      Radera