Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

tisdag 17 oktober 2017

5 minuter

Någon undrade vad som är meningen med livet. Konstig fråga tänker jag. Det är naturligtvis att föra livet vidare, generation efter generation. Men om man frågar vad meningen är för mig, det att leva just mitt liv, så blir svaret ett annat. Då är det för mig att fylla livet med något meningsfullt.

Om vi ställer frågan till någon som bor i ett land med djupa orättvisor, fattigdom och en diktator som ledare får man ett annat svar om vad som är meningsfullt, än om man frågar mig. Förstås.
Frågar man en kvinna i Syrien, som lever mitt i striderna, kanske hon säger:

"5 minuter i fred."


5 kommentarer:

  1. "5 minuter i fred" måste vara en fantastisk dröm för många. Tidens gång och begreppet tid kan det vara väldigt svårt att relatera till... Tankeväckande rader!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja, så sant, det beror på vem man frågar. Från ett djupt till ett tungt ämne som väcker tankar. Mycket bra.

    SvaraRadera
  3. Ja det här funderar jag ofta på! Och de enorma skillnader som finns för människor runt världen.

    SvaraRadera