Min novell

Min novell
Novell utgiven på HOI förlag

måndag 4 december 2017

Butiken

Ta en bok. Välj en slumpmässig mening i mitten av boken. Skriv en text baserad på meningen.
Meningen: Man kan säga att jag kom till byn just före stängningsdags 
Från Skrivandets sinne av Elisabeth Rynell,  sidan 87

Blev en liten vardagsbetraktelse:

Man kan säga att jag kom till byn just före stängningsdags. Inte bara säga så där svepande "man" och "kan säga" utan det var verkligen så. Jag  körde in på ICA:s parkering på baksidan av byggnaden. Den var tom. Inte en bil förutom min. En snabb tanke, att de flesta bodde nära och promenerade eller åkte spark på vintern. Jag log för mig själv åt minnet av en sparktur från min barndom. Jag och Agneta hade varit och handlat i byns speceributik. Säkert någon liknande den jag nu var på väg till. Vägen hem började med en oerhört brant backe. Nerför. Agneta satt och jag stod upp och styrde ekipaget. Omgående märkte jag att det gick för fort. Fast det var ju bara roligt. Vi hojtade av skratt. Jag tyckte att jag hörde Agneta ropa till. Jag tappade kontrollen och sparken drog rakt in bland granarna. Mot en stor trädstam blev det tvärstopp och jag flög. Som tur var störtade jag rakt förbi granen och ramlade på näsan rakt ner i snön.

"Agneta?" sa jag försiktigt. "Agneta?"
"Din jäkla idiot!" hörde jag och trots svordomen blev jag glad. Hon var vid liv.

Jag klev ur bilen och tog tag i shoppingkassen. Pulsade i snö runt husets gavel, fram till dörren och drog i handtaget. Inget hände.  Jag tog tag i vredet och ruskade kraftigt några gånger. Då fick jag syn på skylten som hängde mitt framför ögonen.

Öppettider mån - lör 0900 - 1800

Klockan var en minut över sex.





7 kommentarer:

  1. Känns så härligt norrländskt. Kontraster mot storstadens dygnet-runt-öppet. Får en känsla av att berättarjaget kommer hem. Bra.

    SvaraRadera
  2. Tack KB och Hjärter Dam! Ja visst är ett norrländskt vinterlandskap!

    SvaraRadera
  3. Men så snopet! Bara en minut och ändå så stor skillnad...

    Trevlig tisdag!

    SvaraRadera
  4. En minut kan vara tillräckligt

    SvaraRadera
  5. Så är det Znogge och Pia! Ibland är en minut så viktig.

    SvaraRadera
  6. Stimulerande och "full av möjligheter" uppgift som du löste underhållande.
    Decemberkram Bosse

    SvaraRadera